bruksizm

Zgrzytanie zębami, zwłaszcza przez sen, to przypadłość wielu osób. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z choroby, zanim nie zostaniemy o tym poinformowani przez rodzinę i bliskich, ale często i wtedy problem jest lekceważony. Tymczasem bruksizm może powodować problemy z kręgosłupem i zgryzem, a także przewlekłe migreny.

Bruksizm, czyli inaczej mimowolne zaciskanie i zgrzytanie zębami. Jest to problem, który dotyka większą część populacji, jednak przez większość jest bagatelizowany. Nie zdajemy sobie sprawy, że zgrzytanie zębami podczas snu może prowadzić do poważnych powikłań. Ścieranie szkliwa zębów jest w tym wypadku najmniejszym problemem. Często osoba chora na bruksizm cierpi na częste bóle głowy, ma problemy ze wzrokiem i słuchem oraz kręgosłupem. Dzieje się tak, ponieważ zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych wpływają na pozostałe układy. Człowiek przez sen mimowolnie może zaciskać szczękę nawet 10 razy bardziej niż podczas jedzenia, co może powodować poważne uszkodzenia zgryzu, zębów oraz żuchwy. Bóle głowy powstają przez wzmożone napięcie mięśni głowy i szyi. Przyczyn bruksizmu może być wiele, jednak jedną z najczęstszych jest długotrwały stres. Także częste i długotrwałe żucie gumy, zwłaszcza jednostronne, źle wyprofilowane protezy i wypełnienia mogą powodować problemy ze zgryzem i prowadzić do bruksizmu.

Bruksizm – objawy

Najczęstsze objawy bruksizmu to:

• ścieranie, pękanie i rozchwianie zębów,
  • krwawienie dziąseł,
  • przygryzanie policzków i języka,
  • przeskakiwanie żuchwy i jej ograniczona ruchomość,
  • bóle głowy,
  • częste krwawienia podczas mycia zębów,
  • bóle ucha, karku i kręgosłupa,
  • pogorszenie wzroku i słuchu.

Jak leczyć bruksizm?

Bardzo dobrą metodą skuteczną w leczeniu bruksizmu jest botoks. Polega to na wstrzyknięciu przez specjalistę toksyny botulinowej w mięśnie skroniowe. Dzięki temu siła pracy mięśni policzkowych jest ograniczona i nie zaciskamy szczęki z taką samą siłą. Terapia botoksem może być doskonałym uzupełnieniem leczenia bruksizmu w przypadku pacjenta, wobec którego zastosowano szynę relaksacyjną. Botoks jest popularną substancją w gabinetach medycyny estetycznej. W latach 80. był wykorzystywany przy leczeniu zaburzeń skurczy mięśni. Dzisiaj służy do różnego rodzaju zabiegów modelujących ciało, do walki ze zmarszczkami  kurzajkami, jak również pomaga chorym na bruksizm niwelować problem. Zabieg botoksem jest całkowicie bezpieczny dla pacjenta i pozwala pozbyć się problemu mimowolnego zgrzytania zębów na około 6 miesięcy – zapewniają specjaliści ze SkinClinic.

Przeciwwskazań do zabiegu jest niewiele. Terapii botoksem nie można przeprowadzić w przypadku ciąży i chorób grypowych. Osoby stosujące antybiotyki i leki antykoagulacyjne (np. aspiryna) także nie mogą poddać się zabiegowi. Również zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego oraz zaburzenia krzepnięcia krwi wykluczają możliwość leczenia botoksem.

Zgrzytania zębami nie można lekceważyć, mimo iż wydaje się to błahym problemem. Nieleczony może prowadzić do wielu powikłań i problemów w codziennym funkcjonowaniu. Podejmij walkę już dzisiaj!  Więcej o zastosowaniu botoksu w leczeniu bruksizmu można znaleźć w SkinClinic.