radosc

Nadpotliwość będąca przejawem wzmożonej pracy gruczołów potowych, to przypadłość niegroźna dla zdrowia, lecz niezwykle uciążliwa. Potrafi odebrać pewność siebie i radość z życia, będąc przyczyną ciągłego skrępowania i wstydu. Osoby zmagające się z nadmiernym poceniem doskonale zdają sobie sprawę, że właściwa higiena to za mało, by pozbyć się problemu. Jak zatem skutecznie leczyć nadpotliwość i odzyskać komfort życia?

Czym jest nadpotliwość?

Nadmierne pocenie od czasu do czasu towarzyszy każdemu z nas, zwłaszcza podczas silnego stresu, wysiłku fizycznego czy upału. O nadpotliwości mówimy, gdy uczucie spocenia pojawia się już chwilę po założeniu suchego ubrania, a ilość wydalanego w ciągu dnia potu przekracza normę (0,5 – 1 litra). Nadmierne pocenie dotyczy zwykle okolic pach, dłoni oraz stóp, przyjmując określenie “nadpotliwości miejscowej”. Bywa również, że dotyka ono całego ciała. Taka uogólniona nadpotliwość jest zwykle objawem choroby.

Co sprzyja nadpotliwości?

Poza wspomnianymi już czynnikami emocjonalnymi i “zewnętrznymi” (wysoka temperatura, wzmożona aktywność fizyczna), możemy wskazać na inne przyczyny nadmiernego pocenia. Nadpotliwość pojawia się często w okresie dojrzewania, menopauzy i andropauzy, bądź w przebiegu niektórych chorób endokrynologicznych (np. nadczynności tarczycy czy cukrzycy). Podkreśla to jej związek z zaburzeniami hormonalnymi.

Bywa jednak, że trudno o stwierdzenie jednoznacznych powodów nadmiernego pocenia. Wówczas możemy założyć, że za stan taki odpowiadają uwarunkowania genetyczne.

Niezależnie od przyczyn nadmiernego pocenia, istnieją określone czynniki, potęgujące ten problem. Zalicza się do nich m. in. spożywanie ostrych, gorących i pikantnych pokarmów oraz picie alkoholu, kawy czy herbaty. Nadpotliwości sprzyja także znaczna nadwaga.

Leczenie nadpotliwości – antyperspirant, kąpiele ziołowe czy…. botoks?

Odpowiednia higiena osobista to podstawa w walce z objawami nadpotliwości, jednak nie likwiduje źródła problemu. Gdy przyczyną nadmiernego pocenia jest stwierdzona choroba, powinniśmy skupić się na jej wyleczeniu. Jeśli zaś wynika ono z przeżywanego stresu, warto zadbać o swoją kondycję psychiczną i wyciszenie przy pomocy psychoterapii, medytacji lub innych technik relaksacyjnych. Co jednak, gdy nie znamy “winowajcy” nadpotliwości, a jej uciążliwe objawy znacznie utrudniają nam funkcjonowanie?

Zwykłe antyperspiranty przeważnie nie są w stanie przeciwdziałać naszej dolegliwości. W przypadku wzmożonego pocenia, polecane są specjalistyczne dezodoranty, zawierające w swoim składzie chlorek glinu, który blokuje ujścia gruczołów potowych. Osoby stosujące tego typu antyperspiranty potwierdzają ich skuteczność, jednak często skarżą się na podrażnienia skóry.

W zmaganiach z nadmiernym poceniem pomocne okazują się kąpiele ziołowe. Niektóre z roślin, jak: szałwia, rumianek, kora dębu czy mięta wykazują właściwości zapobiegające rozwojowi bakterii, dzięki czemu przyczyniają się do zniwelowania nieprzyjemnego zapachu, a dodatkowo łagodzą podrażnienia i dają uczucie przyjemnej świeżości.

Jeżeli zależy nam na długotrwałym pozbyciu się problemu nadmiernej potliwości, bez konieczności stosowania podrażniających antyperspirantów czy częstych kąpieli ziołowych, możemy zwrócić się w kierunku medycyny estetycznej, która oferuje leczenie nadpotliwości przy pomocy botoksu.

Nadpotliwość a botoks

Eksperci z kliniki SkinClinic wyjaśniają, że toksyna botulinowa wykazuje wysoką skuteczność w leczeniu nadmiernej potliwości. Dzieje się tak za sprawą zablokowania przewodnictwa nerwowo – gruczołowego. Impuls nerwowy nie dociera do gruczołu potowego, w konsekwencji czego nie pobudza go do pracy, a wydzielanie potu jest zahamowane. Efekt działania botoksu utrzymuje się ok. 6-8 miesięcy.

Zabieg wykonywany jest w miejscowym znieczuleniu. Lekarz dokonuje kilkunastu iniekcji na wybranym obszarze ciała. Najczęściej są to pachy, dłonie lub stopy. Procedura trwa ok. 30 minut, a pierwsze jej rezultaty zaobserwować możemy już po kilku dniach. Zabieg z wykorzystaniem botoksu uwalnia pacjentów od konieczności ciągłej walki z oznakami nadpotliwości oraz przywraca komfort psychiczny i pewność siebie. Więcej informacji na temat leczenia nadmiernego pocenia botoksem znajdziesz pod adresem www.skinclinic.pl.