bruksizmBruksizm to pojęcie mało znane, ale kiedy mówimy o zgrzytaniu zębów, każdy wie, o czym mowa. Bruksizm to zaburzenie, w którym nadmierna aktywność mięśni żwaczy powoduje mimowolne zaciskanie się i ścieranie zębów. Może to doprowadzić do uszkodzenia kości i tkanki dziąseł bądź stawów skroniowo-żuchwowych. Innym skutkiem będzie wada zgryzu. Jak walczyć z tą uciążliwą dolegliwością? Najlepiej eliminując jej przyczynę. Okazuje się, że botoks ma jeszcze jedno, użyteczne zastosowanie.

Czym jest bruksizm?

Bruksizm to inaczej zgrzytanie zębami. Proces uaktywnia się nocą i powoduje ścieranie się zębów wskutek działania mięśni żwaczy, przy czym może spowodować przewlekłe bóle zębów, głowy, stawów, pleców lub oczu, a także zaburzać produkcję śliny. Zgrzytanie zębami to zjawisko, nad którym nie mamy kontroli. Należy jednak pamiętać, że takie zaciskanie się i pocieranie zębami o siebie nie jest niczym dobrym, zwłaszcza gdy siła z jaką to się odbywa jest prawie 10 – krotnie większa niż przy normalnym gryzieniu!

Przyczyny i objawy zgrzytania zębami

Czynników przyczyniających się do pojawienia się bruksizmu upatrywać można w pewnych nawykach np. długotrwałym żuciu gumy lub wystających wypełnieniach. Innymi przyczynami mogą być niewłaściwy zgryz, źle wyprofilowane korony, mosty lub protezy, a także brakujące w łuku zęby. Głównym powodem zgrzytania zębami jest stres.

Bruksizm objawia się promieniującym bólem, widocznie startymi powierzchniami zębów, zanikiem przyzębia lub odkryciem korzeni zębowych. Mieszkając z osobą cierpiącą na tę dolegliwość, możemy usłyszeć w nocy nieprzyjemny dźwięk chrzęszczących zębów. Nierzadko zjawisku temu towarzyszy krwawienie podczas mycia zębów, bóle skroni i okolic usznych. Na podstawie tych objawów bardzo łatwo jest pomylić bruksizm z inną dolegliwością.

Czy bruksizm podlega leczeniu?

Zdecydowanie tak, choć w większości przypadków jest to raczej niwelowanie skutków bruksizmu, a nie jego powstrzymanie. Do najczęściej stosowanych metod należą:

• nakładki (szyny relaksacyjne) – na podstawie wycisku zębów pacjenta wykonuje się specjalne nakładki. Zakładane na noc ochronią zęby przed nadmiernym ścieraniem;
  • redukcja stresu – aby zniwelować napięcie warto zażywać kąpieli, poddawać się aktywnościom fizycznym i sprawiającym nam przyjemność formom relaksu;
  • wyrównanie zgryzu – wystające wypełnienia mogą być przyczyną bruksizmu, stąd zęby nie nakładają się na siebie w sposób właściwy. Można temu zaradzić, udając się do specjalisty, który skoryguje wypełnienia, korony lub aparat ortodontyczny;
  • leczenie bruksizmu za pomocą toksyny botulinowej – nowoczesny zabieg realizowany w klinikach medycyny estetycznej.

Botoks na zgrzytające zęby?

Botoks (toksyna botulinowa) to substancja stosowana głównie w salonach urody w ramach kuracji anty-aging. Tym razem jej zbawcze działanie zostało wykorzystane do wyeliminowania bruksizmu na okres pół roku. Na czym polega zabieg? W ramach zabiegów odmładzających botoks jest wstrzykiwany w okolice twarzy, gdzie mięśnie mimiczne powodują powstawanie widocznych i głębokich zmarszczek. Wskutek podania toksyny botulinowej do mięśni ograniczona zostaje ich aktywność. Ten sam chwyt został użyty w przypadku leczenia zgrzytania zębami. Wstrzyknięty do mięśni skroniowych botoks redukuje ich siłę, dzięki czemu problem ustaje. Takie rozwiązanie stanowi również uzupełnienie leczenia bruksizmu przy użyciu szyn.

Kto nie powinien przystępować do wykonania zabiegu?

Przeciwwskazania obejmują niedużą grupę pacjentów, którym zabieg z użyciem botoksu jest odradzany. Są to panie będące w ciąży, osoby przyjmujące antybiotyki lub aspirynę (leki antykoagulacyjne). Przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu jest również grypa, zaburzenia krzepnięcia krwi i przewodnictwa nerwowo-mięśniowego.

Nieprzyjemne dla uszu, a przede wszystkim niezdrowe dla osoby cierpiącej na bruksizm zgrzytanie zębami to problem, którego nie należy bagatelizować. Warto zadbać o prawidłowy zgryz nawet wówczas, gdy niewłaściwe ułożenie zębów nie zaburza naszych odczuć estetycznych.