zgrzytanie_zebami

Mimowolne zgrzytanie zębami podczas snu dotyczy ok. 10 % populacji. Przyczyny bruksizmu nie są do końca poznane. Jako jedną z nich wymienia się stres. Bruksizm prowadzi do ścierania szkliwa, a nawet do złamań zębów i uszkodzeń tkanki dziąseł. Nieleczony skutkuje także zwyrodnieniami i stanami zapalnymi w stawach żuchwowo – skroniowych. To pozornie niegroźne schorzenie wymaga zatem natychmiastowego podjęcia działań zaradczych. Przedstawiamy typowe objawy oraz skuteczne metody leczenia bruksizmu.

Przyczyny zgrzytania zębami

Trudno o ustalenie jednoznacznej przyczyny bruksizmu. Przypuszcza się, że za nocne zgrzytanie zębami odpowiadają zarówno czynniki genetyczne, anatomiczne, jak i psychologiczne.

Prawdopodobieństwo pojawienia się bruksizmu zwiększają m.in.: predyspozycje rodzinne oraz wady zgryzu, jamy ustnej i stawów skroniowo – żuchwowych. Nie bez znaczenia jest również nasza kondycja psychiczna. Przeżywany stres, lęk czy stany nerwicowe mogą sprzyjać zgrzytaniu zębami.

Objawy bruksizmu

Bruksizm objawia się niekontrolowanym zaciskaniem zębów i pocieraniem nimi. Zgrzytanie zębami w nocy bywa uciążliwe dla osób znajdujących się w pobliżu. Zwykle to od nich dowiadujemy się o naszym schorzeniu.

Jeżeli sypiamy w samotności, oznaki bruksizmu mogą pozostać przez długi czas niezauważone. Z czasem obserwujemy u siebie ścieranie i pękanie zębów. Zmagamy się także z przenikliwym bólem, który zwykle skłania nas do wizyty u stomatologa.

Bruksizm jest chorobą z dziedziny parasomnii, czyli zaburzeń polegających na wykonywaniu nieprawidłowych ruchów lub zachowań w trakcie snu. Wymaga zatem szeroko zakrojonej pomocy, nie tylko stomatologicznej.

Powikłania bruksizmu

Konsekwencje bruksizmu nie ograniczają się jedynie do zębów. Zmiany chorobowe dotykają również dziąseł, stawów, mięśni, a nawet wzroku i słuchu. Chory doświadcza m.in. krwawienia dziąseł, bolesności żuchwy i jej przeskakiwania oraz bólów głowy, karku i uszu. Bruksizm skutkować może również przerostem mięśni twarzy, rozchwianiem zębów, przygryzieniami języka i policzków oraz nieostrym widzeniem i szumem w uszach. Są to bardzo uciążliwe i groźne dla zdrowia objawy, które wymagają leczenia.

Jak leczyć bruksizm?

W leczeniu bruksizmu użyteczne okazują się metody z wielu różnych dziedzin medycyny, np. stomatologii (nakładki na zęby, aparat ortodontyczny), kosmetologii (botox) czy psychiatrii (psychoterapia lub farmakoterapia).

• Szyny na zęby – dopasowana do zębów nakładka stanowi zabezpieczenie przed ich tarciem i ścieraniem w trakcie snu. To skuteczna, choć doraźna metoda. Pozwala uchronić naszą szczękę, jednak nie leczy przyczyn bruksizmu.
  • Psychoterapia – pomocna, gdy do zgrzytania zębami przyczynia się stres. Opanowanie technik relaksacji i rozmowa z terapeutą mogą zniwelować źródło problemu, a tym samym jego objawy pod postacią zgrzytania. W niektórych wypadkach działania psychologiczne uzupełnia się o stosowanie leków (np. uspokajających lub zmniejszających napięcie mięśni).
  • Botox – to nowoczesna i bardzo skuteczna metoda leczenia bruksizmu rekomendowana przez specjalistów z kliniki SkinClinic. Polega ona na wstrzyknięciu botoxu w mięśnie żwaczy i skroni, co zmniejsza ich napięcie oraz aktywność. Pacjenci zauważają u siebie o wiele rzadsze i mniej nasilone zgrzytanie zębami. Znika także ból w okolicach szczęki i ucha. Botox stanowi alternatywę dla szyn i nakładek.

Klinika medycyny estetycznej SkinClinic oferuje swoim klientom zabieg leczenia bruksizmu przy pomocy botoxu. Więcej informacji znajdziesz pod adresem www.skinclinic.pl.